Comenius for a better life

A két éves projektmunkában résztvevő diákok élménybeszámolói

1.
2009 szeptemberében vette kezdetét a projekt iskolánkban. Amikor csatlakoztunk, megkaptuk az első feladatot, meg kellett ismernünk a csapat többi tagját, ugyanis csak látásból ismertük egymást. Szerencsére hamar összekovácsolódtunk és hónapokon keresztül dolgoztunk a megadott témákban, ehhez kapcsolódóan programokat szerveztünk az iskolában.

Az első év végén Spanyolországba látogathattunk Galapagar-ba, ahol beszámoltunk az éves tevékenységeinkről, megismertük a résztvevő országok diákjait, tanárait, és ízelítőt kaphattunk a spanyol kultúrából, illetve az ország látványosságaiból. A második évben az új diákok csatlakoztak a koordináló csapathoz és új feladat feldolgozását kezdtük meg. A második az évben is szerveztünk programokat az iskolában. A két évet lezáró meeting-re Olaszországban, Bormio-ban került sor. Itt szintén beszámoltunk az elvégzett munkánkról, valamint újra találkoztunk a résztvevőkkel, közöttük ismerős és ismeretlen arcokkal egyaránt. Megismerhettük Olaszország bizonyos részeit és ellátogattunk Svájcba. Ez a projekt rengeteg lehetőséget nyújtott számunkra. Ösztönzött minket az angol nyelv használatára, az együttműködésre, nem csak egymással, hanem más országokkal is. Nyitottakká váltunk olyan dolgokra, amik idegenek voltak számunkra, és nem utolsó sorban rengeteg új barátot szereztünk. A projekt hasznos volt az iskola számára is, hiszen így erősíthette nemzetközi kapcsolatait. Természetesen az utazások felejthetetlen élményt nyújtottak számunkra. Bátran ajánljuk a vállalkozó kedvűeknek is, hogy használják ki az olyan lehetőségeket, amelyekkel új ismereteket szerezhetnek.

2.
A 2009-től tartó program keretén belül alkalmunk nyílt megismerkedni és megismertetni az iskolánk tanulóit az egészséges élethez szükséges feltételekkel, mint például a rendszeres sport, az egészséges táplálkozás, vagy a mentális egészségünk megőrzése. Olyan globális problémákkal foglalkoztunk, mint a depresszió, vagy az egyre általánosabbá vált mozgásszegény életmód. Megtudhattuk, hogy a programban résztvevő országok fiataljainak hasonló gondjaik vannak és kiderült az is, hogy ha összefogunk és figyelünk egymásra és magunkra, megoldhatóak ezek a problémák.

3.
Azért csatlakoztam a programba, mert érdekelt, hogy a korombeliek hogyan vélekednek az egészséges életmódról, és hogy tudnék-e nekik bármilyen módon segíteni. Persze az utazásra is kíváncsi voltam, mert még nem jártam külföldön. Így összekapcsoltam az érdekest a hasznossal. Összekovácsolta a társaságunkat is ez a „feladat”, hiszen barátságok születtek belőle és ezeket a továbbiakban is kamatoztathatjuk. Gyakorolhattuk az angol nyelvet is. A külföldi programokat is élveztem a túra, a városnézés, a különféle kultúrák megismerése miatt.

4.
Miért csatlakoztunk a Comenius – For a better life programhoz?!
Először merő kíváncsiságból; érdekelt bennünket, mit takar a név, mi a feladata, és azt, hogyan kívánja teljesíteni. Majd miután az első találkozók után körvonalazódni kezdtek, éreztük a feladatokban rejlő nehézségeket. Nem könnyű egy mai fiatalt rávezetni az egészségesebb életvitelre, amikor a média is (habár most már „korlátozva”) chips, cukros üdítőital, alkohol és gyorséttermi reklámokkal van tele, ráadásul a szüleink, rokonaink, barátaink rossz szokásai könnyen a mi szokásainkká is válhatnak. Senkiből nem szerettünk volna vegetáriánus, zöld teán élő, anti-dohányost faragni, de ha már a fogyasztott adagjai számán tudtunk némileg javítani, azt sikerként könyveltük el. Nagyon élveztünk a diáknap programjain együtt dolgozni, az Olaszországban előadandó táncra és a prezentációra készülni (bár utóbbira kevésbé), de legelső sorban a Bormio-ban töltött 5 napot. Izgalmas volt látni, hogy a többi résztvevő ország tanulói mivel foglalatoskodtak az elmúlt egy évben, melyek az alapvető különbségek a hasonló témák eredményei között. Magunk között szólva egyáltalán nem olyan elkeserítő a helyzet, mint azt először gondoltuk, meglepően sokan táplálkoznak az egészséges határokon belül, mozognak rendszeresen, töltenek elég időt a szabadban. Azon kívül, hogy hogyan lehet rekordidő alatt egyik vonatról a másikra átszállni, sok érdekes és hasznos dolgot tanultunk meg arról, hogy miként tarthatjuk meg testi és lelki egészségünket.

Addiction performance

A két éves munka összegzése a káros szenvedélyek elleni küzdelem és megelőzés jegyében. A performance az olaszországi projektzáró rendezvényen került bemutatásra, fény, hang, mozgás és látványelemek felhasználásával. A show a projektet koordináló diákok közreműködésével valósult meg.

Comenius nap 2010. március 4. divatbemutató

A résztvevő országok ugyanazon a napon tartották ezt a rendezvényt, célja: szakértők bevonásával az iskolán belül szélesebb tájékoztatást és a megelőzés lehetőségeinek bemutatása volt. Ezen a napon egy divatbemutató került megrendezésre, ahol bemutatták a káros szenvedélyek szellemében készült ruhakölteményeket.

Az első éves munka összegzése

A projektben résztvevő diákok országonként bemutatták egymásnak az egy év alatt végzett munkát, elemezték az azonosságokat, megkeresték a különbségeket, majd erről prezentációt tartottak a spanyolországi Galapagar városban.

Összesítő táblázat az intézményi és jogi szabályozásról

Közösen kidolgozott, azonos szempontrendszer alapján az országokra jellemző intézményi és jogi háttér feltérképezése. Azonosságok és különbségek elemzése

2010-2011-es éves munka összegzése és bemutatása

Az év folyamán elért eredményeket, tapasztalatokat, kreatív ötleteket az első év tapasztalataira építve, a megelőzésre koncentrálva az olaszországi (Bormio) projekttalálkozó keretén belül mutatták be egymásnak a résztvevő országok.

Olimpia régen és most

Interjú Hortobágyi Ami testnevelés tanárnővel, aki az „Olimpia régen és most” csoportmunkát tartotta a Comenius projektnapokon szeptember 2-án és 3-án.

Mivel foglalkozott a tanárnő a munkacsoporttal közösen a projektnapokon?

Az első napon már reggel párokra osztottam a csoportomat, hogy így könnyebben megismerjék egymást és kicsit együtt dolgozzanak. Mindenki kapott két olimpiát az Újkori olimpiák közül, amiről anyagot- információt kellett gyűjtenie. Elmentünk a Testnevelési és Sport múzeumba, ahol körbevezettek minket, és megmutattak nekünk minden fontos és érdekes dolgot. Egy emelettel feljebb pedig az UTE történetével, sportolóival, és híres meccseivel ismerkedhettünk meg. Biztosra veszem, hogy a gyerekek nagyon élvezték. A második nap megpróbáltuk gépre vinni a sok információt, amit gyűjtöttek, sikerült is. Hat órát ültek egyfolytában a gép előtt, sokat dolgoztak vele.

Ezekből hamarosan video készül, amit az iskola honlapján bármikor el lehet érni. Egy video az összes Újkori olimpiáról mekkora segítség a diákoknak, akik a tanulmányaik során éppen ezzel foglalkoznak.

Mi hiányzott ebből a 2 napból?

A mozgás. Ez természetes. A sok visszajelzésből, amit a csoportban lévő gyerekek írtak azt olvastam, hogy mindenki hiányolta a mozgást. Valaki csak azért jött ebbe a csoportba, mert itt mozoghatott volna. Ha lehetne, biztos örülne mindenki még egy napnak, ami igazán csak a mozgásról szól. A csoportomat elvinném kirándulni, hiszen ez alatt a 2 nap alatt tényleg nagyon sokat dolgoztak.

Olympics – then and now

A riport was made with Miss Ami Hortobágyi who had a workshop on Modern Olimpics on the 2nd and 3rd of September.

What were they doing with your group during 2 days?

On the first day I devided my group into pairs to get to know each other and work together. Everybody received 2 Olympic Games among modern Olympic Games to find information about them. Then we went to the museum of physical education and sport where we were shown all important and interesting things. During our guided tour we could hear about the history of UTE, its sportsmen and famous matches. I’m sure the children enjoyed it very much. Next day the students tried to store all this information onto computer which had been successfully done. They had been working for six hours. It was a huge work.

A video will be made soon and put on school website so it can b reached by anyone. A video dealing with all modern Olympic Games is a great help for students who during their studies come across them.

What did you miss during these 2 days?

The movement. Of course. From a lot of feed back that I read everybody missed exercising. Some students joined this workshop because of doing sports. If there was a possibility everybody would be glad to have an extra day playind only sports. I would take my group on anouting because they wetre working a lot during these 2 days.

Interjú Horváth Gábor tanárúrral

Hortváth Gábor tanárúrral készítettem interjút, aki a szeptember elején megszervezett Project napokon az UTAZÓ IRODALOM foglalkozást tartotta a Vág utcai épület könyvtárában.

– Mit gondol, milyen volt az Utazó Irodalom foglalkozás?

– Elég sok diák vett részt aktívan, osztotta meg a véleményét a többiekkel a 2 nap folyamán, így hasznosnak tartom, hogy tudtunk ezekről a témákról beszélni.

– Milyen témák merültek fel és mit reagáltak rájuk a diákok?

– Miután bemutatkoztunk, feltettem nekik a kérdést, hogy tudnak-e a magyar történelemben nagy társadalmi változásokat (pl Holokauszt, 56-os forradalom, Rendszerváltás), azoknak okait, illetve hatásait. A gyerekek egész tájékozottak voltak e téren, mind el tudta mondani mi is történt akkor, miért, és hogy ezek után milyen változáson ment át az adott csoport, a nemzet, akik érintettek benne, ezután pár szó értelmét beszéltük meg, példákkal szemléltetve, ilyenek voltak például az empátia, tolerancia, előítélet, stb. Természetesen mindegyiküknek más és más volt a véleménye, de egyikük sem volt közönyös, mint ahogy azt a fiatalokról gondolnánk. Beszélgettünk a mentális egészség fontosságáról, is, meglepő módon szintén mindenkinek voltak különféle elképzelései a témával kapcsolatban. Sinkó Márta tanárnő segítségével 4 különféle, maximum 2 oldalas szövegeket nyomtattunk ki, majd adtuk oda őket a gyerekeknek. A regény/naplórészletek különböző témákban íródtak (pl. a Holokauszt, drogok, stb.), és a 4-5 fős csoportoknak be kellett mutatniuk a szöveget a többieknek, elmondván arról a saját véleményüket. A 2 nap alatt 2 filmet is levetítettünk, a Trainspottingot, és a Zongoristát. Mind a kettő remek film, és láthatóan a diákok is élvezték, érdeklődve nézték őket végig.

– Ön szerint mennyire volt eredményes a project nap?

– Egyelőre nem lehet tudni. Olyan témák merültek fel, amelyekről nem csak a diákok, de senki sem beszélget nap, mint nap, így már az is haladás lenne, ha maguk között az emberek eldiskurálnának a dologról néha napján, illetve ha hosszú távon is fenntartható lenne ez a fajta pozitív nézetük.

An interview was made with Gábor Horváth, who led Travelling Literature lessons in the Library in Vag street ..

– What do you think Travelling Literature is?

– A lot of participated students, exchanged their opinions about the things we were talking about , so i think it was really useful to talk about these themes.

– What kind of themes were you talking about?

– After we had to introduced ourselves, i asked them to talk about big society changes in the Hungarian history (for the example, the Holocaust, the revolution of 1956, etc.), its reasons and consequents. The students were quite well-informated about this, all of them knew what happened, why, and after that what kind of changes the nation had to go through. After this we talked about some words and their meanings, for the example, emphaty, tolerance, stereotype, etc. Of course, everyone had a different opinion, but nobody was idifferent about it. We had a great conversation about the mental health, too, and in a stunning way, all of them had different concepts on this theme. With Márta Sinko ’s help, we printed 4 different kinds of texts, maximum 2 page long texts, and gave to the students. The extracts were taken from novels and diaries about themes like the Holocaust, illegal drugs, etc. and the groups had to talk about it and share their opinions of the topics. During 2 days we watched 2 movies, the Trainpsotting, and the Pianist. They are realy good pieces, and the students enjoyed to watch them.

– In your opinion, what result had the project day had?

– We can’t know now .We talked about kind of themes that almost nobody is talking about every day. So if students talked about it among themselves, and in the future this positive opinion would be acceptable.

Gazdálkodj drogosan

A Gazdálkodj drogosan társasjátékot egy bemutatkozással kezdtük

Ezután a jelenlevőket csoportba osztották. Az első csoport írt néhány kérdést az alkoholról. A második csoport a drogokról készített kérdéseket. A harmadik csoport feladata az volt, hogy az egészséges életmódról és a sportról írjon kérdéseket. A négyes számú csoportnak el kellett készítenie a társasjáték alapjait, amit nagyon izgalmasnak találtak a résztvevők. Ezek után a csoportok kiegészítőket gyártottak a társasjátékot, pl.: anyagból bábut és papírból dobókockát. Végezetül összeállt a társasjáték. Végül a diákok kitöltöttek egy elégedettségi kérdőívet.

The board game making group

The board making group started the class activity with an introductiory game. After that the groups were divided into sections. The first group wrote some questions about alcohol and the second group about drugs. The third group had to set up questions concerning sport activities and healthy lifestyle. The group number four had to prepared the basic of the board game, which was quite exciting for participants. Later the group also had made dices and counters from clay. Finally, the pieces of the boardgame were made. Beside this, in groups basic topics such as tolerance, cooperative work etc… were explained and the students were working on them. Even illustrations were drawn. The students were satisfied with thier creation and at the end of the group work they filled in a feedback.